Jako rodiče toužíme po tom nejlepším pro naše děti, zejména pokud jde o jejich rané vzdělávání. Často se zaměřujeme na učební plány, aktivity a kvalifikace učitelů v jeslích a školkách. Avšak mnohdy zapomínáme na zásadní aspekt, a tím je důležitost osobního rozvoje a emocionální pohody samotných pedagogů.
Pro lektory a učitele v těchto klíčových obdobích života dětí není vzdělávání pouze otázkou předávání znalostí; jde také o péči o sebe a o vnitřní růst. Když pedagogové investují čas do vlastního učení a duševního zdraví, jsou lépe připraveni na to, aby podporovali a inspirovali naše malé.
Proč je péče o sebe nezbytná
Naše lektorky vkládají do své práce své srdce a duši. Avšak, pokud zanedbávají své vlastní potřeby, riskují, že vyhoří. Je nesmírně důležité, abychom si uvědomili, že péče o sebe není sobecká; je to nutnost. Když si najdou čas na odpočinek a zaměření na vlastní blaho, mohou do třídy přinést to nejlepší ze sebe.
Péče o sebe není znakem slabosti, ale naopak projevem síly. Když se pedagog věnuje osobnímu rozvoji – často prostřednictvím workshopů, praktik mindfulness či jednoduchého zamyšlení nad svým životem – prospěje všem. Šťastný učitel zpravidla vychovává šťastné a zaujaté děti.
Práce s emocemi
Vzdělávání malých dětí může být emocionální horskou dráhou. Je klíčové, aby pedagogové rozuměli svým pocitům a uměli je efektivně zvládat. Když se učitelé cítí podporováni v procesu svých emocí, mohou modelovat zdravé emocionální regulace pro děti, které mají na starosti.
Je úplně normální cítit se občas nejistě nebo přetíženě. I ti nejzkušenější učitelé mají dny plné pochybností. Avšak je zásadní si uvědomit, že každý pedagog má tolik co nabídnout světu, i když si to možná v danou chvíli neuvědomuje. Prací se svými emocemi mohou učitelé přetavit pochybnosti v odolnost a pak to naučit i děti.
Co děláme pro pohodu našich lektorek
Jako zaměstnavatel si plně uvědomujeme, že se o naše zaměstnance musíme starat.. Proto nabízíme různé formy podpory, které jim pomáhají rozvíjet se, čelit náročným situacím a udržovat psychickou pohodu.
- Osobnostní vzdělávání – naše lektorky mají přístup k průběžnému vzdělávání, které jim pomáhá růst profesně i osobně. Mohou se účastnit kurzů, workshopů a školení zaměřených nejen na pedagogické dovednosti, ale také na seberozvoj a osobnostní růst. To jim umožňuje lépe porozumět dětem i sobě samým a aplikovat nové poznatky v praxi.
- Psychologická podpora – práce s dětmi může být emocionálně náročná, a proto našim zaměstnancům nabízíme přístup k psychologické podpoře. Mohou se setkávat s odborníkem, který jim pomáhá zvládat stres, řešit osobní i pracovní výzvy a nalézt rovnováhu mezi profesním a soukromým životem.
- Možnost individuálních konzultací – každý zaměstnanec má možnost individuálních konzultací s nadřízeným nebo odborníkem na danou problematiku. Během těchto setkání se mohou podělit o své obavy, výzvy či úspěchy a získat radu nebo podporu.
- Kolektivní supervize – prostor, kde se lektorky společně setkávají, aby sdíleli své zkušenosti, řešili případné obtíže a získali zpětnou vazbu od kolegů. Supervize pomáhá udržovat kvalitní a profesionální přístup k práci.
- Dlouhodobější volno pro načerpání nových sil – po určité době odpracované v jeslích a ve školce mají zaměstnanci možnost získat delší volno, které jim umožní odpočinout si a načerpat nové síly.
Když se zaměstnanci cítí podporováni a oceňováni, mají více energie a chuti věnovat se s láskou dětem, což se odráží i na kvalitě péče a vzdělávání, které dětem poskytujeme.
Závěr
Když se staráme o naše děti, musíme také pečovat o ty, kteří se starají o ně. Když lektorky upřednostňují své vzdělání, osobní rozvoj a emocionální zdraví, prospěje to všem. Jako rodiče bychom měli podporovat pedagogy na jejich cestě, s vědomím, že jejich pohoda má přímý dopad na růst a štěstí našich dětí.
Pamatujme, že naplněný učitel vytváří živé a inspirující vzdělávací prostředí. Podporujme důležitost péče o sebe a osobního rozvoje pro ty, kteří formují budoucnost našich dětí.