Práce s knížkami
My si s dětmi v jesličkách nejen knížky čteme, ale také si povídáme o tom, koho, nebo co, vidí na obrázcích. O jaké postavy, zvířata, předměty, emoce či prostředí se jedná. Doporučujeme knížky již od nejútlejšího věku, tedy i dříve než k nám nastoupí do jesliček – už před dosažením 1. roku dítěte. Děti si tak od malička vytváří krásný vztah ke čtení, který později určitě oceníte.
Knihy si prohlížíme nejen společně, ale i děti samostatně nebo s kamarády. Někdy si knížku jen prohlédnou, jindy si u toho povídají, no a jsou také dny, kdy se chtějí s ostatními podělit o své dojmy z obrázků. Děti mají knihy kdykoliv k dispozici v polici, kde je lektorky pravidelně obměňují. Nejraději si je čteme v našem čtecím koutku nebo u stolu.
Říkanky, básničky, písničky
Během dne nás provází spousta říkanek, básniček i písniček. Zpíváme si před procházkou, v průběhu dne a odpoledne třeba i s hudebními nástroji. Děti všechna slova vnímají dle jednotlivých zvuků, které slyší, mezitím, co si povídáme nebo zpíváme.
Básničky nás provází elipsou, zkracují nám dlouhá čekání, doprovází nás při hygieně, apod.
Říkánek existuje velká hromada. Mezi naše oblíbené patří třeba tyto:
Auto
Tů, tů tů – auto už je tu.
Pojeď mámo, pojeď s námi,
auto už je za horami.
Tů tů tů, auto už je tu.
Bublina
Pozor velká novina,
přiletěla bublina.
Bublina se nafukuje,
přitom pěkně poletuje.
Přiletěla nad náš dům,
udělala prásk a bum.
Korálky
Korálky se roztrhaly,
do všech koutů rozsypaly.
Kde je najdu, kde je mám,
všechny si je posbírám.
Spoustu říkanek či básniček mají děti k dispozici prostřednictvím leporel nebo máme vlastní kartičky, v nich dírky a pověšené na kroužku. Říkanky jsou doplněny obrázky a při několikátém opakování už větší děti začínají opakovat básničku/říkanku jen při pohledu na obrázek.
Písničky, další skvělý nástroj pro učení/rozšíření slovní zásoby. Ve třídách máme hudební nástroje, které velmi rádi využíváme při společném zpívání. Lidové písničky nás provází každým dnem – kromě toho si nebojíme zazpívat i nějakou tu anglickou písničku! Děti to moc baví, i ty, které ještě nemluví, ale jen poslouchají, drží rolničky nebo třeba tleskají.
Elipsa
Závěrem nesmíme zapomenout také zmínit elipsu, která je hlavním způsobem rozšiřování slovní zásoby. Každý týden si povídáme o jiném tématu, při kterém se učíme nová slova. Témata jsou součástí běžného života, řeč je tedy například o jídle, nápojích, zvířatech na statku, domácích zvířatech, barvách, dopravních prostředcích, těle, emocích, návštěvě u lékaře, oblékání, ročních obdobích, Velikonocích, Vánocích, apod.
Velmi nás baví rozšiřovat slovní zásobu, proto nejen, že se učíme nová slova, ale snažíme se je rovnou propojit s běžným životem. V praxi to znamená, že když si povídáme zrovna o dopravních prostředcích, tak při procházce do parku si pojmenováváme dopravní prostředky. Máme zrovna téma elipsy barvy? Skvělé, použijeme barevné šátky a pojmenováváme si barvy, nebo je rádi přiřazujeme v prostředí třídy. Využíváme vždy procházky parkem, skutečných předmětů a našeho prostředí k tomu, abychom si mohli vše říct, ukázat nebo vyzkoušet.
A samozřejmě nechybí ani doplnění elipsy skutečnými předměty. V případě, že je tedy řeč o tématu, kdy to tedy jde, tak velmi rádi přiřazujeme, opakujeme, ochutnáváme a zkoušíme. Elipsa je často velkým zážitkem a je nedílnou součástí každého jesličkového dne. K tomu všemu si dle elipsy velmi rádi sbíráme květiny a pojmenováváme je, opakujeme barvy, ukazujeme si v parku zvířata či v zimě zase zkoumáme sníh/rampouchy, a mnoho dalšího!
Kartičky mají děti k dispozici také v polici jako pomůcku. Velmi rády si během dne dělají vlastní elipsu s kamarády. 🙂